Haarlem Groeipotentie studie naar wonen, voorzieningen, werken en mobiliteit

Rapport
Groeipotentie
studie naar wonen, voorzieningen, werken en mobiliteit
Gemeente Haarlem 9 april 2019
zie het rapport : http://bit.ly/groeipotentiehaarlem

Haarlem, 5 juni 2019

Orionzone

Ik heb het bovenstaande rapport gelezen. Eerst heb ik gezocht op het woord ‘Orion’ (van Orionzone). Daar vond ik het volgende nieuws:

Onderwijs
De Zonnewijzer gaat uitbreiden. Er staat in het rapport niet hoe en waar. Op de eerder gepubliceerde bouwtekeningen was al te zien dat op de hoofdlocatie. De aanbouw wordt gesloopt en wordt vervangen door nieuwbouw. De oude gymzaal van Zonnewijzer1 blijft staan. Er wordt echter gezocht naar ruimte voor het bouwen van een nieuwe gymzaal in de Orionzone. De oude gymzaal van de Zonnewijzer2, aan de Ambachtstraat wordt wellicht gesloopt (en op die plaats vervangen?)

In Sinnevelt is gevestigd ‘de Verbeelding’, een relatief nieuwe basisschool (vroeger een dependance van de Zonnewijzer) aan de Louis Couperusstraat 2 Haarlem. De school wil uitbreiden. Ik ga er van uit dat een deel van het openbaar toegankelijke schoolplein/voetbalveldje bebouwd gaat worden.
Ik weet niet of de bewoners hier al van op de hoogte zijn.

Hotel

In de ontwikkelzones is ruimte voor 4- 6 nieuwe Hotels (vestigingen). Ook de Orionzone wordt aangewezen als een mogelijke plaats.

Banen / werkgelegenheid in de Orionzone

Bij de bouw van 560(!) woningen groeit het aantal banen in de wijk met maar liefst 190! Dat zit hem in de werkgelegenheid die verbonden is aan de te bouwen ‘voorzieningen’. De gemeente ziet geen mogelijkheden voor ‘echte’ banen, dus voor bedrijven die hun producten en diensten leveren vanuit de Orionzone leveren buiten Haarlem. (dat vind ik opvallend, want veel ZZP-ers werken voor opdrachtgevers buiten Haarlem)

Tunnel onder de randweg richting Mendelcollege
Er is een fietstunnel ( 5,5 meter breed) voorzien. Overigens zijn er totaal 8 tunnels onder de Randweg voorzien!

Economische / maatschappelijke bedrijfsruimte
Slechts (!) 15% van het bouwvolume is gereserveerd voor ‘de markt’. Hieronder valt bijvoorbeeld ook flexwerkplekken voor zzp-ers. Dit zijn, naar mijn mening, echt veel te weinig vierkante meters (op de begane grond van appartementencomplexen, de zogenaamde ‘Plint’).
Ook een Hotel of een welzijnsorganisatie voor Ouderen als DOCK in Haarlem moeten ook concurreren om deze schaarse plekken.

1500 woningen in de Orionzone
Ik neem aan dat het een foutje is maar op pagina 114, staat het. Wel is waar heel klein: 1500 woningen in de Orionzone…

zie rapport 4.2
Fietsbrug
Er komt een fietsbrug over de Jan Gijzenkade en het Schoterbos

Fietstunnel
Er komt een fietstunnel onder het spoor ! Bij Pim Mulier sportpark naar Bloemendaal

Waarderpolder
De Waarderweg wordt verdubbeld naar 2 x2 rijstroken ! Het knelpunt verplaatst zich dan naar de bruggen en Vondelweg.
Ook de Oudeweg, door de Waarderpolder van Ikea naar het centrum wordt 2×2 rijstroken

Parkeren zie 4.4.1
Hoe moeten ouderen hun scootmobiel binnen parkeren?
Hoe / waar gaan mensen hun elektrische (deel-) auto opladen

Elektrische auto’s 4.4.2
In deze nota wordt aanbevolen om pleinen aan te leggen voorzien van oplaadpalen/snelladers.
Dat is mooi, die staan echter niet in de Orionzone ontwikkelvisie. Hoe mooi is het om een coöperatie op te zetten die zelf stroom opwekt op de daken van de Orionzone en die uitkomen op de eigen laadpalen. Het kan technisch ! Zeker over 4 jaar…
Leg alvast de grondkabels neer voor al die laadpalen!

Smart mobility
Slim omgaan met pakketbezorgers in de buurt, (wanden met postbussen waar je je Coolblue pakje kan ophalen van POST NL ) , deelauto’s en smart parkeergarages. De Oionzone staat open voor experimenten maar die worden de bewoners in de ontwikkelvisie niet aangeboden. De gemeente Haarlem verwijst naar een rapport : MRA Gebiedsonwikkeling en Smart Mobilty zie download: http://bit.ly/smartmobilityMRA
Parkeerplaatsen / Flankerende maatregelen
De gemeente kan ruimte reserveren om later alsnog parkeerplaatsen te creëren mocht er na oplevering van de zone toch grote parkeerproblemen ontstaan. Smart!

10.000 woningen er bij en parkeren – de conclusie staat op pag. 103:

‘zonder #mobiliteitstransitie (lees:fietsen ipv auto) is de groei met 10.000 woningen en 8.000 (!?) arbeidsplaatsen niet mogelijk en/ of gaat sterk ten koste van de leefbaarheid in de stad’

Ernst Blok
Buurtbewoner Orionzone
lid Oriozone werkgroepWijkraadPlanetenwijk
http://bit.ly/facebook-orionzone
http://www.zeekraai.nl/weblog/

https://wijkraadplanetenwijk.nl/orionzone/
https://www.sinnevelt.nl/
https://www.haarlem.nl/orionzone/

NB Let op 2 nieuwe ontwikkelzones:

Spaarndamseweg
Spaarnesprong

STIPO : hier vind je kengetallen voor voorzieningen http://www.bouwstenen.nl/sites/bouwstenen.nl/files/uploads/1205%20Kennisbank_voorzieningenscan,%20Stipo.pdf

Comments


Here's your chance to leave a comment!